|   Både   |   Havne   |   Vurderinger   |   Nyheder   |   Brugte både   |   LinkGuide   |   Debatforum   |

Den 5. august 2020

Tips & tricks

 
Hvordan vedligeholder jeg en udenbordsmotor?
Hvordan vedligeholder jeg en udenbordsmotor?  De fleste udenbordsmotorer er totaktsmotorer, og de er forholdsvis lette at vedligeholde. Motoren slides sjældent op.
Af:  Ask-Alex.dk - Den 06-08-2005
  Du skal bruge:
- Smørelse
- Olie til benzinen i totaktsmotorer
- Rengøringsmiddel
- Evt. motorvaskemiddel
- Korrosionshæmmende olie
- Tændrørsnøgle
- Gearolie
- Evt. nye tændrør
-Evt. rustbeskyttende maling
Det største problem er oftest tæring eller mangel på smøring. Ved at bruge lidt tid på den løbende vedligeholdelse af sin motor, kan man undgå alvorligere problemer i det lange løb.

Forberedelse:
Det er vigtigt, at man læser instruktionsbogen til sin udenbordsmotor grundigt og følger de anbefalinger, der findes her. Det kan variere en hel del, hvad de forskellige producenter anbefaler for netop deres motor. Vil man undgå problemer, er det en god idé at bruge de produkter til smøring og vedligeholdelse, som anbefales i instruktionsbogen.

De fleste moderne totaktsmotorer smøres ved at køre på olieblandet benzin, der skal typisk 1-2% olie i benzinen. Det er vigtigt, at blandingen er præcis. En ekstra fed olieblanding er ikke bedre for motoren, men resulterer bare i forurening, fed røg og ødelagte tændrør.

Det er vigtigt, at det er rent brændstof, du anvender. Benzintanken skal tømmes og skylles med frisk benzin med mellemrum, så der ikke samles urenheder.

Benzin, der har stået i tanken i længere tid, bør ikke bruges. Benzin, der har overvintret i tanken, skal derfor aldrig bruges, når sæsonen begynder igen. Der kan dannes kondens og harpiksaflejringer i tanken, og det har motoren ikke godt af. Sørg også for, at brændstoffilteret er rent.

Motorens ydre skal holdes rent. Skyl jævnligt motoren med ferskvand, og brug evt. et rengøringsmiddel en gang i mellem. Hvis der er ridser gennem motorens beskyttende maling, bør du reparere skaden med rustbeskyttelse.

Sørg for, at der altid løber en jævn mængde kølevand ud af motoren, når den er i brug. Hvis det ikke er tilfældet, kan årsagen være, at kølevandsindtaget er blokeret.

Hvis motoren ikke skal bruges i længere tid, skal kølesystemet skylles grundigt med ferskvand. Det kan gøres ved at montere motoren på en buk og lade motorbenet (og kølevandsindtaget) være i en stort balje med ferskvand, mens motoren kører (uden propel).

Skyllevandet bør tilsættes en korrosionshæmmende olie, så kølesystemet beskyttes. Lad bagefter motoren dryppe godt af i stående stilling. Læg aldrig motoren ned, hvis der er vand i kølesystemet.

På de fleste totaktsmotorer er det nødvendigt at skifte eller rense tændrør forholdsvis ofte. Sker det meget tit, kan årsagen være, at du ikke bruger den rigtige type tændrør, eller at motoren ikke kører optimalt.

Tag et brugt tændrør med til din forhandler, han kan ofte stille en ret præcis diagnose ved at se på belægninger eller skader på et gammelt tændrør. Hav altid tændrørsnøgle og ekstra tændrør liggende i båden.

Din motor holder længere, hvis du bruger en propel, der egner sig til båden. Er der tale om en stor, tung båd, er det oftest en fordel at udskifte standardpropellen med en propel med flere blade og mindre stigning. Det er bedst for motoren, at komme op i forholdsvis højere omdrejninger meget hurtigt, når den skal klare tunge og seje træk.

Din motor holder også længere, hvis du så vidt muligt undgår at køre den helt ud. En ny motor skal ikke op over 3/4 af fuld gas i indkøringsperioden, og også en ældre motor slides mindre, hvis du undgår fulde omdrejninger.

Udenbordsmotorer kan let transporteres på værksted. Hvis du ikke selv er nogen ørn til at servicere og vinterkonservere motoren, kan du få en fagmand til at gøre det for et overskueligt beløb. I det lange løb er det meget billigere end at misligholde motoren.

Når motoren skal konserveres for vinteren, er det vigtigt at beskytte de indvendige dele med en korrosionshæmmende olie. Kør motoren lidt over tomgang, og sprøjt olien ind i karburatorens luftindtag, indtil motoren kvæles.

Tag også tændrørene af, og dryp lidt olie i hver cylinder, inden du sætter dem i igen. Rens motorens filtre. Når propellen afmonteres, skal akslen beskyttes med fedt.

Gearolien bør udskiftes, når sæsonen er slut. Kontroller den gamle olie for urenheder og for vand. Hvis der er vand i olien, er det tegn på, at en pakning er utæt, og motoren bør besigtiges af en fagmand.
>

Kontakt Sejlerland.dk | E-mail | Om Sejlerland.dk | IT i Haderslev | Opskrifter p?kalorielet mad |

Copyright Sejlerland.dk